miércoles, 18 de julio de 2012

Maçons a la Seu de Mallorca

La lectura de murs exteriors és una de les tasques que es poden fer passejant els diumenges amb un gelat de Can Miquel a les mans, sempre i quan estiguis pendent de que no regalimi pels dits. Pareix mentida que no conegués un dels grafits més clars i més grans de la façana sud de la Seu! Tanta pedra i no veig els dibuixos a sobre. Enlloc d'una bolla de gelat sobre neula hauré de demanar una terrina, i així podré mirar d'una forma més atenta les coses.
El dibuix en qüestió és un conjunt de dos arbres, fets amb almangra, que pel seu disseny semblen ben antics sinó medievals.

 La fotografia, com sempre, és de na Mercè, la meva parella, que m'aguanta i que sempre té un i-phone amb càmera a sobre.
Tot d'una que vàrem mostrar el grafit a algú em varen demanar el seu significat.
- Això ha de significar alguna cosa! em digueren, com si tots els grafits del món tinguessin un significat ocult.
No ho crec, encara que tot pot ser, no ho crec. Això pot ser algú que s'avorria, un manobre de la Seu amb poques feines, o un fan prehistòric de l'escut de Gondor, del Senyor dels Anells.
El cas és que les senyals d'enterrament no eren així, o sigui que ho deixarem com un detall interessant, a l'espera que algú que en sàpiga més ens digui alguna cosa (Elviras González, Eduardos Carreros, Margalides...).
Sobre el significat de les coses petites tinc una anècdota graciosa. Recordo amb molt de gust la primera vegada que em varen convidar a fer una conferència. El públic va ser agraït, no em puc queixar, i fins i tot algú em va recomanar que, per entendre el significat dels merletons escalats que es troben a sobre de la Llonja de Palma, a nivell de les finestres de la coberta, em mirés la bibliografia referent als maçons.
- Això és un signe maçó, segur!
-M'ho miraré per la pròxima vegada senyor, gràcies per la ressenya.

Els merlets dels Maçons a la Llonja
És curiós aquest afany per donar significat a totes les coses que no significaren res o casi res. Recordo una conversació amb un professor universitari estimat, quan estudiava el cadirat de Sant Francesc de Palma.
- Són bitxos, Toni. No cerquis el significat dels monstres que decoren el cadirat, perquè només són bitxos! Dedica't a cercar la iconografia dels altres medallons!

Quanta raó tenia aquest professor estimat!

Aprofito per dir, que aquest grafit es troba al costat d'un altra inscripció a la façana, també feta d'almangra, i escrita per ordre del mostassaf de la ciutat. Aquesta sí tenia significat! Era un avís de multa econòmica per tot aquell qui tiràs fems al costat de la Seu de Mallorca.

"q' sutzuras hic farà/ X sols de bans parrà"

Quanta gent sabia llegir en aquell temps? Hi devia haver al costat seu un ninotet explicatiu?
El ban ja casi ni es veu. Només es destaca a sobre la pedra els dies de pluja, quan contrasta més per la humitat de l'ambient.
Crec molt interessant agafar un restaurador amb bon pols i repassar amb almangra aquest avís medieval del poder civil. No seria crear un fals històric, sinó recuperar un fet immaterial a partir de la seva única resta material. És possible que estigui proposant un fet que va en contra de tota convenció de conservació i restauració del patrimoni cultural, però pitjors coses s'han plantejat sobre el patrimoni medieval mallorquí.

Sense aquesta llegenda, la gent continuarà llançant papers al terra, i això no m'agrada!



No hay comentarios:

Publicar un comentario